|
Program kółka plastycznego kl. IV-VI
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3826 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Przedstawiam program kółka plastycznego do klas IV-VI.Te zajęcia mają kształtować postawy twórcze i rozwijać kreatywność dzieci.Chciałabym, aby radość tworzenia obudziła w nich małych artystów.
PROGRAM NAUCZANIA KÓŁKA PLASTYCZNEGO Dla klas IV – VI szkoły podstawowej CELE OGÓLNE
- Kształtowanie postaw twórczych
- Rozwijanie kreatywności
- Starania o doskonałość efektów
- Śmiałość w podejmowaniu zadań trudnych
- Autokrytycyzm
CELE EDUKACYJNE:
- CELE KSZTAŁCĄCE:
- Poznanie podstawowego zasobu pojęć i terminów w obrębie sztuki.
- Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności w zakresie warsztatu plastycznego, co umożliwi im aktywny udział w kulturze.
- CELE WYCHOWAWCZE – KSZTAŁTOWANIE OSOBOWOŚCI
- Rozbudzenie motywacji zajmowania się sztuką.
- Kształtowanie postaw twórczych: kreatywności, starania doskonałość efektów, innowacyjności, śmiałości w podejmowaniu zadań trudnych.
- Poznanie otaczającego ucznia krajobrazu kulturowego, co sprzyja kształceniu poczucia wartości i znaczenia najbliższego dziedzictwa kulturowego oraz odpowiedzialności za jego trwanie.
- Uwrażliwienie na estetykę najbliższego otoczenia, zdolność do oceny i kształtowania własnego wyglądu oraz otaczających ucznia przedmiotów.
- Wykształcenie naturalnych potrzeb aktywności twórczej i ekspresji własnej
MATERIAŁ NAUCZANIA ZWIĄZANY Z CELAMI EDUKACYJNYMI I. Środki wyrazu plastycznego
- podstawowe wiadomości o barwie
- zagadnienie waloru
- światłocień
- rodzaje plam barwnych: miękka, ostra i otoczona konturem
- kompozycja plastyczna w malarstwie
- znak plastyczny
- rodzaje faktur
- natura jako źródło tematów i form
- formy użytkowe w najbliższym otoczeniu: przedmioty codziennego użytku meble, drobiazgi, zabawki
II. Działania plastyczne w różnych materiałach, technikach i formach
- Rysunek z natury i z wyobraźni z wykorzystaniem możliwości wyrazowych kreski.
- Barwne ptaki kwiaty, owady ryby jako temat swobodnego przedstawiania piękna dostrzeganego w przyrodzie.
- Ćwiczenia malarskie
- uzyskiwanie barw pochodnych od barw podstawowych
- różne rodzaje plam barwnych
- wydobywanie różnic kształtu, wielkości, układu, ostrości, faktury
- zastosowanie światłocienia i gamy barwnej
- wykonanie prac malarskich (pędzlem)
- Ćwiczenia fakturalne - uzyskiwanie różnego rodzaju powierzchni przez zastosowanie różnych narzędzi i gotowych struktur (tkanina, papier, nasiona, drewno)
- Projekt znaku plastycznego oraz nazwy naszego kółka plastycznego
- Ćwiczenia rzeźbiarskie - uzyskiwanie różnego rodzaju brył geometrycznych
- Ćwiczenia kompozycyjne na płaszczyźnie
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Jest to droga prowadząca każdego ucznia od „chcę” do „potrafię” na gruncie wiedzy i umiejętności.
- Uczeń prowadzi obserwacje:
- Odbiera potrzebne do dalszej pracy informacje
- Ogląda wskazany obiekt
- Wykonuje wskazane czynności pod kontrolą nauczyciela
- Podsumowuje wyniki obserwacji.
- Uczeń zna wiadomości i kształci sprawności:
- W obrębie kompozycji
- W obrębie koloru: zna rodzaje barw, plam barwnych i buduje walor.
- W obrębie kompozycji i koloru łącznie: znajomość istoty i efektu kontrastu zastosowanie koloru i faktur
- Znajomość podstawowych technik plastycznych
- Uczeń potrafi zastosować powyższe wiadomości we własnej działalności plastycznej.
- Uczeń potrafi wyzwolić własną inicjatywę i pomysłowość.
PROPOZYCJE POMIARU Uznanie twórczości dziecięcej za wartościową artystycznie powoduje, że nauczyciel prowadzący zajęcia powinien unikać ocen krańcowych. Powinien zwracać uwagę na innowacyjność i artyzm. Bardzo trudno ocenić wymierność wyników w obrębie zadań plastycznych a szczególnie twórczości swobodnej, wskutek braku - podobnie jak w krytyce artystycznej – określonych narzędzi pomiaru. Narzędziami pomiaru mogą być:
- konkursy
- krzyżówki
- pytania otwarte
- stosowanie poznanej terminologii
- zaangażowanie w dyskusjach
- aktywność na zajęciach
- żywe zainteresowanie twórczością swobodną
- wystawki prac w szkole
LITERATURA:
- Podręczniki przedmiotowe do plastyki K. Turowska-Zakrzewicz – Plastyka 4, Plastyka 5, Plastyka 6.
- S. Smith - Hobby, które może być sztuką - Akwarela.
- S. Smith - Hobby, które może być sztuką – Rysowanie.
- U. Barff – Złota księga pomysłów. Każde dziecko to potrafi.
- I Kiskalt – Masa solna.
- Z. Aytűre-Scheele – Orgiami. Sztuka składania papieru.
- D. Dziarska – Magiczne kwadraty czyli orgiami płaskie z kwadratów.
- M. Podkańska – Leksykon ucznia. Plastyka.
- J. A. Zieliński, J. Stasia – Wiedza o sztuce. Plastyka 5-8.
- Publikacje popularnonaukowe z zakresu sztuki, wśród nich encyklopedie i leksykony ( biblioteka szkolna ).
- Programy telewizyjne poświęcone sztuce. ( biblioteka szkolna ).
- Wystawy organizowane przez muzea ( Narodowe, Okręgowe Diecezjalne ).
- Dzieła sztuki, rzemiosła artystycznego oraz zabytkowe budowle regionu, w którym zlokalizowana jest szkoła.
Opracowała: Anna Kwiecień – SP Nakomiady |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|